Waar brengt het netwerk u zoal?

Het grondgebied van de provincie Luik is door de vele fietsnetwerken, -paden en -routes uitermate geschikt voor fietstoerisme. Al deze elementen samen dragen bij aan de ontwikkeling van de “knooppunten”. Ziet u door het bos de bomen niet meer? Geen nood, we zullen u helpen om de knooppunten makkelijk te herkennen en onderscheiden om ze nog beter te benutten.
  • RAVeL-netwerk - Vennbahn
  • RAVeL-netwerk - Ourthe
  • RAVeL-netwerk

Het RAVeL-netwerk

Het Autonoom Netwerk van Trage Wegen (RAVeL) in Wallonië beslaat meer dan 1.440 km, waaronder enkele honderden in de provincie Luik. Het netwerk bestaat uit wegen voorbehouden aan voetgangers, fietsers, ruiters en mensen met beperkte mobiliteit!
Deze speciaal ontworpen routes zijn met elkaar verbonden en vormen zo maar liefst ...
  • 4 internationale routes
  • 8 regionale routes
  • 47 lokale routes
Ze bestrijken het hele Waalse grondgebied en zijn bedoeld voor fietstoerisme.
Het RAVeL, de groene wegen en de fietsroutes bieden u de mogelijkheid om grote steden, landelijke delen en ongerepte natuurgebieden te ontdekken!
De groene wegen van het RAVel zijn comfortabel en veilig en zijn voornamelijk ingericht op jaagpaden en oude spoorlijnen. Deze gemarkeerde routes zijn perfect voor een uitstap met uw gezin of een wandeling, fietstocht of paardrit, of zelfs om te skeeleren.
In Wallonië zijn de routes voorzien van bewegwijzering met een groene achtergrond (voorheen een blauwe achtergrond).

Deze bewegwijzering bevat de pictogrammen van de gebruikers die de route mogen volgen: voetgangers, fietsers of ruiters. Ze bevat ook indicaties van verre en nabije bestemmingen, afstanden en de te volgen richting. Onder het bord staat op een bordje of plaatje het nummer of pictogram van de gevolgde regionale of internationale route (bijvoorbeeld "9" en "Vennbahn"). Daaraan wordt het RAVeL-logo en de naam van het onderdeel van dit RAVeL toegevoegd, namelijk de naam van de oude spoorlijn ("Lijn 48") of van de gevolgde waterloop.

« Oost-België – Vélotour-netwerk »

U hebt waarschijnlijk tijdens uw fietswandelingen door Oost-België al gemerkt dat er verschillende soorten borden bestaan? Geen zorgen!
Op dit moment zijn er grote bewegwijzeringswerkzaamheden aan de gang op het "VéloTour"-netwerk. Van de 850 km aan bestaande fietspaden zullen sommige delen worden aangepast. Beetje bij beetje vervangen de nieuwe groene en witte bakens op het provinciale netwerk de oude Vélotour-bakens (zie onderstaande illustratie). Als gevolg daarvan zullen sommige nummers ook worden gewijzigd.
Denk eraan om uw route te controleren vóór u vertrek met de hulp van de route planner of door contact op te nemen met het Toeristisch Agentschap Oost-België via +32 (0)80/22.76.64.